Trendler
Ödül sezonu başlarken The Revenant Oscar yarışında orta sıralarda görünüyordu ancak arkasına inanılmaz bir rüzgâr almış durumda. Çeşitli törenler boyunca esamisi bile okunmayan Tom Hardy’nin En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu adaylığıyla birlikte toplamda 12 adaylıkla başı çekiyor. Yönetmenlik, iki oyunculuk ve film hariç teknik dallarda da adaylıkları bulunması filmin En İyi Film Oscar’ı şansını da oldukça arttırıyor.
Teknik kategoriler demişken, George Miller’ın grotesk-feminist-post modern-anında klasik eseri Mad Max: Fury Road, 10 adaylıkla The Revenant’ı takip ediyor. Hollywood’un distopik aksiyon filmlerindeki artık ezberlediğimiz öğretilerine yepyeni bir soluk getiren, canlı ve cansız renkleri, insanın nefesini kesen kurgusu ve tüketim toplumunu yerin dibine sokup; klasik eve dönüş metaforlarının yersizliğini gömmesiyle diğerlerinden farklı bir yerde Mad Max: Fury Road. Ancak bunun klasik bir Akademi oyunu olduğunu unutmamak gerek. George Miller’ın ufacık En İyi Yönetmen şansı hariç, teknik adaylıklar dışında çok da adı anılmayacak filmin. Bağımsız filmleri umutlandırıp utandırma işini Akademi’den iyi kimse beceremez.
Dolayısıyla The Revenant’ın tek rakibi olarak Spotlight ön plana çıkıyor. 2015 Eylül’ünden neredeyse yıl sonuna kadar Oscar favorisi olan film, ödül sezonu boyunca yavaş yavaş güç kaybetse de altı kritik dalda (Kurgu, Senaryo, Yönetmen, Yardımcı Erkek, yardımcı Kadın, Film) adaylığıyla The Revenant’ı zorlayacak. The Martian yedi dalda aday ama Ridley Scott’ın adaylık alamaması kulenin çökeceğine işaret.
Geçtiğimiz yıl twitter’ı çökerten #OscarsSoWhite’ı hatırlıyor musunuz? İkinci yıl üst üste 4 oyunculuk kategorisinde toplam 20 adayın tamamı beyaz. Bu sezonun kurbanları: Idris Elba (Beasts of No Nation), Will Smith (Concussion) ve Michael B. Jordan (Creed). Akademi yine bir sürü eleştiriyle karşılaşacak ama şunu unutmamak gerekiyor; geçtim ABD’yi dünyanın en büyük soft power’larından biri bu adamlar. Hatta bu sene sırf gıcıklık olsun diye bile tekrar etmiş olabilirler paterni. Kendilerini fazla seven bu ihtiyar heyeti kafasının dikine gitmeye devam edecek.
Kitap adaptasyonları Hollywood’u domine etmeye devam ediyor. Akademi bey, bu sene En İyi Film kategorisinde 8 tane aday sundu bizlere, beş tanesi kitap adaptasyonu: The Revenant, The Martian, Brookyln, Room ve The Big Short. Carol da beklendiği gibi aday olsa sayı altıya çıkacaktı.
ŞOK ŞOK ŞOK. Siyonizm çöküyor mu? Carol’ın En İyi Film adaylığını ıskalamasıyla, meşhur film yapımcısı Weinstein Company’nin 2008’den bu yana ilk kez En İyi Film Oscar’ında adaylığı yok. The Imitation Game (2015), Philomena (2014), The Silver Linings Playbook (2013), The Artist (2012), The King’s Speech (2011), Inglorious Basterds (2010), The Reader (2009).
Disney’in yeni oyuncağı, gişe canavarı, bir Amerikan jenerasyonunun hayatındaki en öneli şey olan Star Wars: The Force Awakens’ın ticari başarısına Akademi de uzaktan göz kırpmış. Filmin beş teknik dalda adaylığı var: Müzik, Kurgu, Görsel Efekt, Ses Kurgusu, Ses Miksajı.
Hepimizin kraliçesi Cate Blanchett, Carol’la 6. Kez aday olurken (2 Oscar: The Aviator, Blue Jasmine) 25 yaşındaki Amerikalıların tatlışı Jennifer Lawrence Joy’daki performansıyla son 6 yılda 4. Kez adaylığı kaptı. (25 yaşındaki oyuncular arasında rekor, karşılaştırmak gerekirse Meryl Streep 1983’te 4. Adaylığını aldığında 33 yaşındaydı.) Sıkça adından söz edeceğimiz Leonardo DiCaprio’nun da 6. Adaylığı. Öte yandan bildiğimiz tüm filmlerin müziklerinin bestecisi John Williams ELLİNCİ evet ELLİNCİ kez Oscar’a aday. (Kazandığı Oscar sayısı 5 bu arada. Bu ne loser’lık be kardeşim.)