ULUSAL YARIŞMA
Ulusal Yarışma’da Altın Lale Ödülü için, yapımı 2018-2019 sezonunda tamamlanan dokuz film yarışacak.
Ulusal Yarışma Jürisi En İyi Film, En İyi Yönetmen, Jüri Özel Ödülü, En İyi Kadın Oyuncu, En İyi Erkek Oyuncu, En İyi Senaryo, En İyi Görüntü Yönetmeni, En İyi Kurgu ve En İyi Müzik olmak üzere toplam dokuz dalda ödül verecek.
En İyi Film 150.000 TL, En İyi Kadın ve En İyi Erkek Oyuncu da 10.000'er TL ile ödüllendirilecek. Onat Kutlar anısına verilecek Jüri Özel Ödülü’nü kazanan filmin yapımcısına 50.000 TL verilecek. Anadolu Efes ise En İyi Yönetmen ödülüne layık görülen isme 50.000 TL takdim edecek.
38. İstanbul Film Festivali’nde Ulusal Yarışma filmlerini değerlendirecek olan Ulusal Yarışma Jürisi bu yıl yönetmen Ümit Ünal başkanlığında toplanıyor. Ulusal Yarışma Jürisi’nin diğer üyeleri, görüntü yönetmeni Andreas Sinanos, oyuncular Derya Alabora ve Alican Yücesoy ile yazar ve senarist Gaye Boralıoğlu.
Ulusal Yarışma bölümünde yer alan filmler:
Nebula / Tarık Aktaş
Hay, yedi yaşındayken açık arazide ölü bir at bulur. Büyüleyici keşfi başında yaptığı gözlemler, yetişkinlerin gözünde bir at leşine dönüşen bu sorundan kurtulmak için verilen çaba onu yetişkinliğinde bile etkileyecek bir anıya, uyanışa dönüşür. Yirmilerine geldiğinde kurban bayramında, koyunun boğazını keserken yanlışlıkla kendi bacağını keser. Bu olay, bir şekilde geçmişinde yaşadığı çocukluk anısının yeniden ortaya çıkmasını sağlar. Koyun ve kendisi arasındaki bağın farkına varmasıyla birlikte, Hay, kendisi ve köyün etrafında gerçekleşen olaylar arasında bir ilişki olduğunu gözlemlemeye başlar. Böylece, adım adım, madde ile canlının uyumuna, ruhun doğadaki yerine tanık olduğu kaçınılmaz bir yolculuğa çıkar.
2018 Locarno, Gelecek Vaad Eden En İyi Yönetmen
2019 International Spirit of Fire Debut Film Festival, Gümüş Tayga
Kız Kardeşler / Emin Alper
Farklı yaşlardaki üç kız kardeş, Reyhan, Nurhan ve Havva, küçük yaşta kasabaya besleme olarak gönderilmiştir. Ne var ki, yanlarına verildikleri ailelerde tutunamazlar ve birbiri ardına baba ocağına geri gönderilirler. Dağ köyündeki evlerinde, birbirlerinden güç alarak ayakta kalmaya çalışan üç kız kardeş, bir yandan da tekrar kasabaya gidebilmek için gizli bir rekabet içine girerler.
Aden / Barış Atay
Biri kadın, biri erkek iki yolcu, geride bıraktıkları savaş ve kıtlığın yorgunluğuyla ve uzun, zor bir yolculuğun sonunda cennetlerini ararken, büyük bir sır saklayan, suç ortağı iki kardeşin dünyasında bulurlar kendilerini. “Aden, savaş mağduru bir çiftin, bilmedikleri bir coğrafyada, tanımadıkları iki kardeşin evlerine sığınma ve onların iktidar kavgasının ortasında hayatta kalmaya çalışmalarının hikâyesi olmasının çok ötesinde, insanlık tarihi boyunca kırılamayan bir kısır döngünün filmi aynı zamanda. Yerleşme, medenileşme, iktidara sahip olma, savaş ve yıkım...”
Kardeşler / Ömür Atay
Aile büyüklerinin kararıyla kız kardeşini tuzağa düşüren Yusuf ve cinayeti işleyen Ramazan, Yusuf’un ıslahevinden şartlı tahliyesiyle dört yıl sonra tekrar bir araya gelir. 18 yaşından küçük olan Yusuf, ceza indirimi nedeniyle abisi Ramazan yerine polise teslim edilmiştir. Aile işletmesi TIR parkı, ıslahevinden şartlı tahliyesiyle Yusuf’un yeni hapishanesine dönüşür. Her hareketi ailesi tarafından izlenmektedir. Bir çocuğu katile dönüştürebilen acımasız kurallar Yusuf’un etrafını sarmıştır. Birbirlerinin kaderini yaşamak zorunda kalan iki kardeşin hayatına giren Yasemin, aile içinde sır olarak saklanan cinayetin istemeden tanığı olur. Kardeşler geçmişleri ve vicdanlarıyla hesaplaşırken, Yasemin de aile için artık tehlikelidir.
2018 Adana, En İyi Erkek Oyuncu, Umut Veren Genç Oyuncu
2019 Dhaka, En İyi Erkek Oyuncu- 2018 ADANA -- En İyi Erkek Oyuncu (C. Şahin & Y. E. Yazar), Umut Veren Genç Kadın Oyuncu (DHAKA -- En İyi Erkek Oyuncu (Y. E. Yazar)
Güvercin Hırsızları / Osman Nail Doğan
16 yaşındaki Mahmut’un yaşadığı ilçedeki tek gündelik etkinliği, taklacı güvercin beslemek ve arkadaşlarıyla birlikte başkalarının güvercinlerini çalmaktan ibarettir. En büyük hayali ise en iyi güvercinlere sahip olmaktır. Bir gün güvercinlerinden biri kaçar ve geri dönmez. Mahmut, bir çatıya yuva yapan güvercinini bulduğunda o evde yaşayan sekiz yaşındaki İsmail’le tanışır. Bu tanışma, o andan itibaren önündeki hayatını etkileyecek en önemli dönüm noktalarından biri olur. Mahmut artık güvercinleri İsmail’in hayali için çalacak ve ona yardım edecektir.
2018 Adana, En İyi Kurgu, Umut Vaad Eden Genç Erkek Oyuncu
Görülmüştür / Serhat Karaaslan
Zakir, İstanbul’da bir cezaevinde, mektup okuma komisyonunda çalışmaktadır. Görevi mahkûmlara ait bütün mektupları okuyup varsa sakıncalı yerlerini karalayarak sansürlemektir. Günlük hayatı cezaevi ile gizlice gittiği yazarlık kursu arasında geçmektedir. Yazarlık kursunda verilen ödevi yapmak üzere, kontrol ettiği bir mektuptan çıkan fotoğrafı gizlice alır. Fotoğraf, cezaevi mahkûmlarından Recep ile karısı Selma’ya aittir. Bu fotoğraf, Zakir için ilhamdan daha çok takıntıya dönüşür.
İçerdekiler / Hüseyin Karabey
Komiser yaklaşık 6 aydır sebepsiz yere gözaltında tuttukları öğretmeni, açık görüş yasak olmasına rağmen karısıyla buluşturacağını söyler. Başta buna inanmayan tutuklu, komiserin bu iyiliği neden yaptığını sorgular devamlı. Tutuklu, komiserin odasında karısıyla yalnız kalacağı anı beklerken, içeri gelen konuğu onu bambaşka bir sorunla yüzleşmek zorunda bırakır.
2018 Adana, En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu, Jüri Özel Ödülü
Saf / Ali Vatansever
Saf, gecekonduda yaşayan bir çiftin mahallede çıkan kentsel dönüşüm söylentileri sonrasında değişen hayatlarını konu ediyor. Kamil, lüks site şantiyelerinin mahalleleri kuşattığı Fikirtepe’de, karısı Remziye’yle birlikte gecekonduda yaşayan naif bir adamdır. Uzun süredir işsiz olan Kamil, yoğun bir vicdan muhasebesinin ardından, yan mahallede yürütülen kentsel dönüşüm projesinin şantiyesinde, Suriyeli bir mültecinin yerine, gizlice işe başlar. İşyerinde karşılaştığı baskı ve mahallesinde artan tepkiler Kamil’i dönüştürmeye başlar; Kamil’in yaşadıkları, onunla birlikte en çok eşi Remziye’yi etkileyecektir.
Yuva / Emre Yeksan
Veysel’in ormanda sürdüğü münzevi hayatın sükûneti, yaşadığı arazinin satılmasıyla bozulur. Veysel’i ziyarete gelen Hasan, ağabeyini şehre dönmeye ikna etmeye çalışmaktadır. Araziyi tahliye etmedikleri için tehdit altında olan iki kardeşin yıllar sonra gerçekleşen yüzleşmesi, büyülü bir yuvanın (toprağın altında yepyeni bir dünyanın) keşfedilmesini sağlar.
Yarışma Dışı
Kader Postası / Elif Akarsu Polat, Çiğdem Bozalı
Kader Postası, küçük bir kasabada yaşayan Zeynep’in çocukluk ile başlayıp, ergenliğe ve oradan da yetişkinliğe uzanan hayat hikâyesini anlatıyor. Zeynep’in en yakın çocukluk arkadaşı Yusuf, ergenliğinde Zeynep’in ilk aşkına dönüşür. Yusuf’un kasabadan zamansız gidişiyle ikisinin yolları ayrılır. Bu ayrılık Zeynep’i yetişkinliğinde yalnız bir kadına dönüştürür. Zeynep, kaybettiği sevgiyi mahkûmlara yazdığı mektuplarda aramaya başlar ve bu mektuplar onu müebbet cezası almış bir mahkûma götürür.
Arada / Ali Kemal Çınar
Osman, anadili Kürtçeyi anlayıp konuşamayan, ikinci dili Türkçeyi de konuşup anlamayan biridir. Bu yüzden iletişim kurmakta zorluk çeker ve zamanla iki işi aynı anda yapamaz hâle gelir. Oto tamirciliği yapan Osman, işinde ve özel hayatında sıkıntılar yaşar. Çalışırken müşterilere cevap veremediği gibi biriyle kahve içerken aynı anda konuşmayı da beceremez. Evlenmek istemesine rağmen bu nedenle, görüştüğü kadınlarla kalıcı bir ilişki kuramaz. En son görüştüğü ve hoşlandığı Fatoş da bu durumu yüzünden onu terk eder. Bir müşterisi, onu bu sıkıntıdan kurtarabileceğini söyleyince Osman’ın hayatı değişmeye başlar. Osman’ın yarım bildiği anadilini öğrenerek bu sorundan kurtulması gerekecektir.
Suç Unsuru / Süleyman Arda Eminçe
Celal ve Buğra aynı evi paylaşan iki yakın arkadaştır. Bir sabah, yeni taşındıkları evde hiç beklemedikleri bir anda, Komiser Baran ve ekibi tarafından, uykularının en derin noktasından şüphelisi oldukları bir soruşturmanın ortasına düşüverirler. Komiser Baran’la ekibi, aldıkları ihbar ve savcının emriyle geldikleri bu evde olayı aydınlatmak için tüm dikkatlerini garip ve tekinsiz buldukları bu ikiliye yöneltmiştir. Mahkeme emrini evin kedisinin izin verdiği ölçüde uygulayan emniyet güçleri, herhangi bir delil bulabilmek için evi didik didik ararken Baran da sorularıyla bu ikiliyi tartmaya çalışır. Arama sırasında şüphelerine yenileri eklenirken Komiser Baran ve ikili arasındaki diyalog da boyut değiştirir.
Son Çıkış / Ramin Matin
Tahsin, İstanbul’u betondan bir ormana çeviren inşaat firmalarından birinde, hayatından bezmiş bir şekilde mimarlık yapmaktadır. Bir gece, Türkiye’nin güneyinde organik tarım yapan egzotik Siren’le tanışır ve çok etkilenerek peşinden güneye gitmeye karar verir. Bavulunu hazırlar, işinden öfkeyle istifa eder ve havalimanına doğru yola çıkar. Ancak, üst üste gelen aksiliklerle kendini bir anda sancılı bir kentsel dönüşümden geçen bir semtte, meteliksiz ve telefonsuz bulur. Üstelik burası, Tahsin’in düne kadar parçası olduğu inşaat projesinin yapıldığı bölgedir.